Tianjin Insight: Handiso Selamu Yisihak: Luban workshop cultivates needed personnel for building Africa

稿源:津滨网   编辑:严玉霞   2021-10-01 00:38

 
This year marks the 100th anniversary of the founding of the CPC and the beginning of the 14th Five-Year Plan.

DSC00482

During the period, Tianjin will embark on a new development effort to its grand new chapter of building a modern socialist metropolis and create a scheme of "twin towns"-namely the downtown and the coastal town area.
We released the series of Tianjin Insight, which presents a panoramic view of the port city’s evolution and achievements via lens of expats in the city.
This episode is about Handiso Selamu Yisihak, an Ethiopian who came to Tianjin in 2019. He loves city’s green areas, weather, and people.
He is currently pursuing a PhD in artificial intelligence and industrial robotics in Tianjin.
He said foreign students are treated fairly, enjoying the same resources as Chinese students. Practical sessions set immediately after learning theories have benefited him greatly in mastering new knowledge.
He thinks that the current cooperation Ethiopia has with his university in telemetry, robotics, mechatronics and sensor technology is essential to the country’s development and is also needed by all African countries.
He said Luban Workshop, a worldwide training program for technical personnel initiated by Tianjin, has provided well-educated experience and talented people who are urgently needed in Africa.


谈天论津|韩士兰:天津“鲁班工坊”搭建起中非连接交流的纽带

从渤海之滨到海河两岸,从宜居“津城”到魅力“滨城”,天津,这座兼容并蓄的现代化国际大都市,正在以蓬勃发展的磅礴伟力,吸引着越来越多国内外有识之士的目光。恰逢中国共产党成立100周年和“十四五”开局之年交汇之际,《谈天论津》系列视频邀请了6位在津的国际友人讲述他们的天津故事,通过他们的视角,展现在中国共产党的坚强领导下,天津社会发展、经济建设取得的骄人成就,和海河儿女干事创业的精神风貌,以及“十四五”期间天津构建美丽“津城”、魅力“滨城”的宏伟蓝图,助力天津奋力开启全面建设社会主义现代化大都市新征程,再创天津新辉煌。

来自非盟总部所在地——埃塞俄比亚的韩士兰来华前曾担任埃塞俄比亚埃中职教学院(现埃塞俄比亚技术大学)研究生院副院长。他怀着寻求继续提升埃塞俄比亚职业教育素养的追求来到天津。来津后,他热心关注并积极参与埃塞俄比亚和天津“鲁班工坊”建设等教育领域交流合作,希望为天津和埃塞俄比亚的发展奉献自己的一份力量。

天津,一个美好的城市

由于从事教育工作的原因,在埃塞俄比亚的时候,韩士兰就对天津这座城市心生向往,因为这里是“鲁班工坊”的发祥地。初到天津,他便对这里印象深刻,他说:“天津对我而言是一个非常美好的城市,环境优美、气候宜人,历史文化资源丰富,人民安居乐业。”

对于韩士兰而言,天津充满了新鲜感。他说:“在天津,你可以很方便地就骑上共享单车,扫码就能出行,这些都是天津非常出色的地方,也是我们国家需要提升的地方。”

理论结合实践,收获满满

职业教育是构成人力资源开发体系的重要组成。建国以来,天津秉承近代工业发源地基础,完备的工业体系和工业基础,孕育出了天津深厚的职业教育传统。

韩士兰2019年来到天津职业技术师范大学求学。他认为这里雄厚的师资力量,理论与实践课的教学都让他获益良多。他说,“在整个学习过程中,实操性是非常重要的。在天津职业技术师范大学,上完理论课之后,可以很快地在实训设施上进行实操,巩固你自己的知识。”

梦想为中非交流贡献力量

“鲁班工坊”是天津率先主导推动实施的职业教育国际知名品牌。在埃塞俄比亚设立的“鲁班工坊”是中国计划在非洲设立的10个“鲁班工坊”之一,为包括埃塞俄比亚在内的众多非洲国家打造先进的职业技能培训体系,培养他们需要的本国高端技术人才。

作为在埃塞俄比亚从事职业技术教育教学工作的高端技术人才,韩士兰对中国为深化与非盟国家间的合作交往所作出的努力感到钦佩,他说:“埃塞俄比亚的首都亚的斯亚贝巴有很多基础设施都是由中国政府来资助建设的。在未来,我们的道路交通问题在中国企业的帮助下,可以有很大的改善,我们可以建造并拥有跟中国一样好的基础设施。”他还说,天职师大和埃塞合作的“鲁班工坊”有四个领域,包括:包括机械工程、遥感、传感以及电子机械,这些对于埃塞俄比亚和其他非洲国家都至关重要,可以帮助非洲国家发展和培养人才。

未来,韩士兰期待不断地夯实自己的知识技能,在人工智能及工业机器人领域继续深造。他希望成为天津与埃塞俄比亚及其他非洲国家之间沟通的桥梁,为天津和埃塞俄比亚的发展贡献力量。


津滨网版权所有,未经书面授权禁止使用 服务邮箱:jinbinwang2015@163.com 举报电话:25204288
互联网新闻信息服务许可证:12120170004 备案序号:津ICP备2021001896号-1津公网安备 12010702000020号

天津互联网违法和不良信息举报中心 举报入口