Tianjin Insight: Kenji Takahashi: Strengthen ties between Tianjin and Kobe

稿源:津滨网   编辑:严玉霞   2021-10-01 00:39


This year marks the 100th anniversary of the founding of the CPC and the beginning of the 14th Five-Year Plan.

DSC00692

During this period, Tianjin will embark on new development efforts in its grand new chapter of building a modern socialist metropolis and create a scheme of "twin towns"-namely the downtown and coastal town areas. 

We released the series of Tianjin Insight, which presents a panoramic view of the port city’s evolution and achievements through the eyes of expats living in the city.

This episode explores the experience of Kenji Takahashi, chief representative of the Liaison Office for Kobe-Tianjin Trade-Economic Exchanges.

DSC00785.JPG

For him, the traditional port city of Tianjin is a mix of old and new, tradition and modernization, which is shared by the city of Kobe. He expressed enjoy in cruising Haihe River at night and visiting Ancient Cultural Street.

He applauds Tianjin’s "twin towns" plan in the 14th Five-Year Plan. He also talks about the connection created by Premier Zhou Enlai, who went to Japan and stayed in Kobe after graduating from Tianjin. 

He said he will continue to make efforts to facilitate two cities’ cooperation in healthcare, ICT, port communication and other economic areas, as well as make new contributions to development and residents' lives in both cities and create more breakthroughs.   


谈天论津|高桥健司:致力于神户与中国、与天津间的友好交流合作

从渤海之滨到海河两岸,从宜居“津城”到魅力“滨城”,天津,这座兼容并蓄的现代化国际大都市,正在以蓬勃发展的磅礴伟力,吸引着越来越多国内外有识之士的目光。恰逢中国共产党成立100周年和“十四五”开局之年交汇之际,《谈天论津》系列视频邀请了6位在津的国际友人讲述他们的天津故事,通过他们的视角,展现在中国共产党的坚强领导下,天津社会发展、经济建设取得的骄人成就,和海河儿女干事创业的精神风貌,以及“十四五”期间天津构建美丽“津城”、魅力“滨城”的宏伟蓝图,助力天津奋力开启全面建设社会主义现代化大都市新征程,再创天津新辉煌。

日本神户国际交流中心天津代表处首席代表高桥健司先生虽然常住天津还不到1年时间,但他对这里的喜爱之情溢于言表。追寻着周恩来总理的足迹,致力于推进中日两国传统友谊的他,正在为进一步深化神户与中国之间及神户与天津之间更加紧密的文化、经贸、旅游等多领域合作而不懈地努力着。

津滨双城发展是个伟大创举

2021年,天津市在《政府工作报告》中明确提出,“十四五”时期,要基本实现“一基地三区”功能定位,初步形成“津城”“滨城”双城发展格局等七大目标。双城发展格局是促进天津高质量发展的战略性举措。

高桥健司表示:“打造‘津城’‘滨城’双城发展格局彰显了天津市委市政府的高瞻远瞩,这有助于充分发挥天津中心城区与滨海新区的各自优势,为天津的城市发展注入强劲动力,这无疑是一个伟大的创举。”

天津与神户的友谊源远流长

1973年6月24日,中国天津市与日本神户市结成友好关系,周恩来总理倡议把这种关系称为“友好城市”。作为新中国成立后的首对友好城市,天津与神户创造出了中外友好城市交往的多个“第一”。

“日本神户国际合作交流中心天津代表处自 1985年成立以来,36年间,促进了天津和神户的各种友好往来事业,开创了很多两市间交往的历史先河。”高桥健司说。

新中国的杰出领导人之一周恩来总理是高桥健司非常尊敬的一位中国伟人。能够来到周恩来总理青年时期学习和领导青年学生开展爱国运动的地方使他倍感荣幸。他说:正是由于周恩来总理,中日两国友好交流的历史才能长期存在,并且今后会不断发展。这也是我所期待的。”

魅力天津蓬勃发展日新月异

对高桥健司而言,天津是一座充满魅力的中国北方海滨城市,这里历史文化底蕴深厚,气候宜人,与日本神户颇为相似。他说:“我曾乘船游览过海河两岸的天津城市夜景,非常漂亮,当时心情很激动。”

作为一位工作和生活在天津的外国人,天津在经济发展与生态环境建设方面取得的成就令高桥健司叹为观止。他认为随着进一步深化发展,天津将更加开放、更加包容。他表示,日本神户市驻天津代表处将充分发挥天津与神户两市各自优势,进一步深化两市在健康领域、ICT行业、港口交流等方面合作,为促进两市间合作发展发挥纽带作用,为两市创造更多的“第一”。


津滨网版权所有,未经书面授权禁止使用 服务邮箱:jinbinwang2015@163.com 举报电话:25204288
互联网新闻信息服务许可证:12120170004 备案序号:津ICP备2021001896号-1津公网安备 12010702000020号

天津互联网违法和不良信息举报中心 举报入口