Tianjin Insight: Shin Kwang Yong: Love Nankai University and Tianjin

稿源:津滨网   编辑:严玉霞   2021-10-01 00:40



This year marks the 100th anniversary of the founding of the CPC and the beginning of the 14th Five-Year Plan.

DSC00010

During the period, Tianjin will embark on a new development effort to its grand new chapter of building a modern socialist metropolis and create a scheme of "twin towns"-namely the downtown and the coastal town area. 

We released the series of Tianjin Insight, which presents a panoramic view of the port city’s evolution and achievements via lens of expats in the city.

This episode focuses on Shin Kwang Yong from the Republic of Korea (ROK), a professor at Nankai University in Tianjin. After teaching for 29 years, he has instructed more than 180 doctoral and masters’ degree graduate students. 

Having lived in China for nearly 30 years, Shin said Tianjin abounds in historical and cultural resources, as well as scenic spots. Residents living in Tianjin can enjoy both high-speed development and relaxed way of life. 

He was granted a permanent resident card in 2007. 

After retirement, he hopes he can stay at Nankai University for further studies and promote communication and exchanges in education, culture, and social affairs between China and the ROK. 


谈天论津|申光龍:我爱南开,我爱天津


从渤海之滨到海河两岸,从宜居“津城”到魅力“滨城”,天津,这座兼容并蓄的现代化国际大都市,正在以蓬勃发展的磅礴伟力,吸引着越来越多国内外有识之士的目光。恰逢中国共产党成立100周年和“十四五”开局之年交汇之际,《谈天论津》系列视频邀请了6位在津的国际友人讲述他们的天津故事,通过他们的视角,展现在中国共产党的坚强领导下,天津社会发展、经济建设取得的骄人成就,和海河儿女干事创业的精神风貌,以及“十四五”期间天津构建美丽“津城”、魅力“滨城”的宏伟蓝图,助力天津奋力开启全面建设社会主义现代化大都市新征程,再创天津新辉煌。

58岁的南开大学商学院企业管理系教授、博士生导师申光龍来自韩国庆州。他在整合营销传播、非营利组织管理、管理哲学等领域出版过中英文专著10部,公开发表过中文、英文、韩文和日文科研论文100多篇。“南开大学商学院是亚洲最早的商学院之一,占据权威性学术地位,理所当然地成为我来中国求学的首选。”申光龍教授说。

我的人生也是一种“整合”

申光龍介绍,身为管理学领域的学者,在中国、韩国、日本三个国家都有过求学经历的他,在得知中韩两国正式建交的消息后,预感到中国这个广阔而神奇的国度,必将孕育出巨大的发展空间。对他而言,这无疑是一个重大的机遇,于是,他毅然决定动身前往中国。

中国著名管理学家陈炳富教授,其“古今之间的结合”、“中外之间的结合”、“学科之间的结合”、“学派之间的结合”和“宏微观之间的结合”的管理思想深刻影响了申光龍的学术历程,他将“允公允能、日新月异”的南开大学精神和管理学的精髓孜孜不倦地传递给后继学者。

努力之后终有收获

申光龍在天津学习、生活了29年,他熟悉这里的一草一木,也见证了天津从一个拥有着600余年历史底蕴的文化古都逐步成为具有国际化水平大都市的发展历程。

“在天津生活的29年里,我收获了两个博士学位,又养育了三 个孩子,全家人还拿到了首批外国人永久居留证,我深感这些年的努 力得到了国家和社会的认可。这些年来,为中国高校教育的付出得到 了回报。”申光龍说。

如今的天津更加开放、包容,基础设施不断完善,人文环境持续提升,对国内外的优秀人才有着巨大的吸引力。越来越多的中外青年怀揣着梦想汇聚于天津,不断地拼搏进取,抒写着属于年轻人的天津速度。

身在天津心系中韩

申光龍为自己身为南开人而自豪,他说:“南开大学杰出校友周恩来总理身在法国时,曾向同学们说过‘我是爱南开的’,而我想说的是‘我也是爱南开的,并爱天津的’”。

申光龍说,在接下来的从教时间里,他会在南开大学竭尽所能、不留遗憾。等到退休之后,他要继续留在天津,留在南开大学,把毕生精力都投入到学习和研究中,并期望在中韩两国教育、文化、社会方面的交流合作中发挥桥梁纽带作用。


津滨网版权所有,未经书面授权禁止使用 服务邮箱:jinbinwang2015@163.com 举报电话:25204288
互联网新闻信息服务许可证:12120170004 备案序号:津ICP备2021001896号-1津公网安备 12010702000020号

天津互联网违法和不良信息举报中心 举报入口